Najlepsze grafiki 2021 roku – spokój brany z natury

Czy obrazy tworzone na potrzeby marketingu mogą koić zmysły? Śledząc trendy w projektowaniu graficznym opakowań, katalogów produktowych i wizerunkowych, reklam online i offline, stron internetowych i grafik na potrzeby Social Media, można w to uwierzyć. Proste formy, miękkie kreski w rysunkach i fontach, pastele, efekt rozmycia. A do tego zwrot ku naturze, motywy inspirowane drewnem, kamieniem, wodą, paleta ziemi, zielenie i zieloność w każdym wymiarze. Kwiaty, trawy, zwierzęta. I najróżniejsze przejawy przytulności. Ewidentnie marki pokochały spokojne grafiki. Czasem kolory są nasycone – ale nie czyste, lecz złamane. Soczystość pojawia się tylko w projektach czerpanych wprost z kolorystycznej intensywności natury, kiedy obok ukojenia trzeba zakomunikować optymizm (patrz Benetton, który bez soczystości zatraciłby swoją tożsamość, choć i tutaj zdarzają się wyjątki).

Źródło: Benetton

Źródło: Benetton

Źródło: Benetton

Źródło: Benetton

Źródło: Benetton

Źródło: LaFaenza

Kolor, moc, optymizm w grafice

No właśnie. Marki poszukują sposobów na komunikację budzącą i/lub podtrzymującą optymizm. Znajdują je w mocnym kolorze, dużym, tłustym piśmie, kontekstowych zdjęciach, często z zastosowaniem zbliżenia. Zdarza się, że moc pochodzi z czerni i jej pochodnych – wciąż triumfy święcą ciemne grafiki. Na tle w konwencji dark dużo silniej działają jaśniejsze kolory. Warunek: minimalizm, szczęście nie zawsze znaczy mieć więcej. Również w projektowaniu graficznym.

Źródło: WeTransfer

Źródło: WeTransfer

Źródło: Greensplash

Graficzna psychodelia

Nurt znany już w latach 60-tych, będący przejawem eksperymentowania artystów z substancjami halucynogennymi. Te otwierały umysł i eliminowały ograniczenia w tworzeniu. W efekcie powstawały grafiki trudne do ogarnięcia na pierwszy rzut oka, których znakiem rozpoznawczym był ogrom przenikających się aranżacji w mocnych kolorach. Powrót tego typu projektowania graficznego dobrze wpisuje się w nową chaotyczną rzeczywistość, w której za wszelką cenę trzeba złapać balans. Niekoniecznie za sprawą halucynogenów.

Źródło: Magdiel Lopez

Źródła: BATHI MANTSA®

Symbole i znaki w projektowaniu graficznym

Marki – jak ludzie – potrzebują symboliki. Symbolizm całkowicie zdominował projektowanie graficzne. A symbole i znaki pojawiają się w różnych obszarach reklamy, są mocne i ambitne, z konkretnym przekazem: siła, odporność, nadzieja, wiara w talizmany. A wszystko to za sprawą herbów, wyobrażeń bogów, bogiń i bohaterów, metaforycznego sięgania gwiazd, organiczności, symbolicznej klasyki w nowoczesnym wydaniu.

Surrealistyczne grafiki

Urodzony w 1924 roku we Francji, zwany także nadrealizmem, a przez artystów – nieodgadnionym obrazem. Niby abstrakcyjny, a jednak z cząstką „realizm” w nazwie. Teraz w nowej odsłonie. Nowy surrealizm w projektowaniu graficznym to najprawdopodobniej przejaw poszukiwania sensu w rzeczywistości. Rzeczywistości, która nigdy dotąd nie była tak… odrealniona. Surrealistyczne grafiki szczególnie dobrze odnajdują się na plakatach, okładkach płyt i w książkach, chociaż nie pogardzą żadnym nośnikiem stosowanym w branży fashion.